معرفی کلی: سه آرشیو رایگان از تصویرسازی ویکتوریایی برای الهامبخشی به شما
طراح، نویسنده و دانشگاهی، مایکل جان گودمن، سه آرشیو آنلاین از تصاویر ویکتوریایی را که شامل آثار شکسپیر، دیکنز و چاسر است، راهاندازی کرده است. ما با مایکل درباره آنچه که این مجموعهها برای خلاقان امروزی ارائه میدهند، گفتگو کردیم.
مقایسه نحوه تصویرسازی هنرمندان از آثار بزرگ ادبیات در گذر زمان جالب است. برای مثال، صفحات آرتور راکهام که برای «بازار گابلین» نوشته کریستینا روستی طراحی شدهاند، نمونههای مشهوری از کارهای دوران طلایی تصویرسازی به شمار میروند. با این حال، دیدن اینکه هنرمندان معاصر مانند جورجی مکآسلند یا لورا لین چگونه این شعر را تفسیر کردهاند نیز به همان اندازه جذاب است.
اگر ادبیات کلاسیک که در آثار هنری جان میگیرد، به شما الهام میبخشد، پس ارزش دارد که مرورگر وب خود را به سمت سه آرشیو جدید از تصاویر ویکتوریایی که بهتازگی توسط مایکل جان گودمن منتشر شدهاند، هدایت کنید. این آرشیوها شامل آرشیو شکسپیر تصویرسازی ویکتوریایی، گالری تصویرگری چارلز دیکنز و چاسر آنلاین کلمسکات هستند.
آرشیو شکسپیر تصویرسازی ویکتوریایی
این مجموعه شامل بیش از ۳۰۰۰ تصویر است که دوازدهها نمایشنامه، شعر، آهنگ و سوناتهای بزرگترین نویسنده انگلیس را پوشش میدهد. این آرشیو شامل برخی از اولین تصویرگریهای رنگی آثار شکسپیر است که تاکنون منتشر شده است – که در نسخه جان مرداک از «رویای شب نیمه تابستان» یافت میشود. “این نسخه برای من کاملاً جذاب است،” میگوید مایکل جان گودمن. “تصاویر بسیار خاص به نظر میرسند، که با تکنیک کرومولیتوگرافی چاپ شدهاند. به طرز عجیبی، مشخصات تصویرگر در دسترس نیست، که به ذات مرموز این نسخه میافزاید.”
تصویرگر ولزی، کنی میدو، که همچنین برای مجله پانچ کار کرده است، در این آرشیو تصویری از نمایشنامه اسکاتلندی را به تصویر کشیده است. همچنین از تصاویر جان گیلبرت برای همراهی با «شاه لیر» لذت خواهید برد و تعدادی نقش برجسته جالب از جان تالیس و همکاران وجود دارد – شامل تصاویری دقیق از الن و کِیت بَیتمَن که در دهه ۱۸۴۰ در نقش ریچارد سوم و ریچموند روی صحنه بازی کردند.

الن و کِیت بَیتمَن در نقش ریچارد سوم و ریچموند – نسخه جان تالیس

رویای شب نیمه تابستان – نسخه جان مرداک

شاه لیر و دلقک – جان گیلبرت
چاسر آنلاین کلمسکات
طراحان و تصویرگران در سرتاسر جهان همچنان تحت تأثیر ویلیام موریس، یک رهبر جنبش هنر و صنایع دستی در اواخر قرن نوزدهم، قرار دارند. چاسر کلمسکات کتابی است که توسط موریس طراحی شده و شامل ۸۷ تصویر حکاکی چوبی از هنرمند پیشرافتایی، ادوارد برنه-جانز است.
همانطور که انتظار میرفت، تصاویر مربوط به «قصههای کانتربری» وجود دارد، مانند «همسر بافت» و «شوالیه». اما چیزهای بیشتری نیز وجود دارد – مانند تصویر زیبایی از خود چاسر که در یک دست کتاب و در دست دیگر قلم دارد. “او در تفکر گم شده است در حالی که پرندگان در درخت به آرامی به او نگاه میکنند و کوهها به پسزمینه میروند. این یک بیانیه هنری معتبر آغازین از برنه-جانز است که به ما تصویرسازی کتاب را به شیوهای که هرگز قبل از این مشاهده نکردهایم، ارائه میدهد،” میگوید مایکل.
خط و مرزهای مزین ویلیام موریس، که برای این نسخه ایجاد شدهاند، برخی از بهترین نمونهها از الگوهای ارگانیک هنر و صنایع دستی در هر جا هستند. بدون کارهایی مانند این، لورا اشلی هرگز وجود نداشت.

مقدمه – ادوارد برنه-جانز و ویلیام موریس

مفاتیحی بر ستارهشناس – ادوارد برنه-جانز

خانه شهرت – ادوارد برنه-جانز
گالری تصویرگری چارلز دیکنز
مانند آرشیو شکسپیر، گالری تصویرگری چارلز دیکنز شامل تنوع وسیعی از تصاویر با سبکها و کیفیتهای مختلف است. با مرور آنها، ممکن است احساس کنید برخی از آثار هنری به سرعت کامل شدهاند – این داستانهای پرطرفدار آن روز بود و عناصری از کاریکاتور و تصویرگری کمدی که مشابه مجلات ویکتوریایی هستند، قابل مشاهده است. با این حال، اگرچه این آثار هنرهای زیبا نیستند، بهطور کلی، تصاویر به شدت به تصویر کشیده شدهاند و داستانگویی بصری اغلب قوی و جذاب است.
برای مثال به «نیکلاس نیکلبی»، «خانه تاریک» و «اولیور تویست» نگاه کنید – آیا بیل سیکس بر روی بام میتوانسته الهامبخش گرینچ دکتر سوئس باشد؟ شاید مشهورترین اثر، به گفته مایکل، پیشروی جان لیچ در سال ۱۸۴۳ برای «کارلت کریسمس» است که بال فرز فیضیگ را به تصویر کشیده است. “این تنها یک کتاب از دیکنز است که شامل تصویرگریهای رنگی است. با وجود اینکه در عرض چند روز تمام شد و بهطرز فوقالعادهای محبوب بود، هزینه تولید «کارلت کریسمس» چیزی جز سود کم برای دیکنز باقی نگذاشت، که شاید توضیح دهد چرا کتابهای کریسمس بعدی دیگر تصویرگری رنگی نداشتند،” میگوید.

بال فرز فیضیگ – کارلت کریسمس

نیکلاس به عنوان معلم در یک خانواده خصوصی – نیکلاس نیکلبی

آخرین شانس – اولیور تویست
فرآیند و هدف
این سه آرشیو دیجیتال عمدتاً به دلیل اشتیاق مایکل جان گودمن برای این پروژهها به وجود آمدهاند که وی آنها را بهصورت شخصی تأمین مالی کرده است. پس از تحقیق در هر حوزه ادبی، او به جستجوی کتابهای باقیمانده در ایبی و آبهبوکز پرداخت و امیدوار بود تصاویری که درون آنها وجود داشت، سالم باقی مانده و بازتولیدها از کیفیت کافی برخوردار باشند. تصاویر با استفاده از اسکنر تخت اسکن شده و لکهها و تیرهگیها در فتوشاپ پاکسازی شدند.
چون این تصاویر دیگر تحت حق نشر نیستند، خلاقان میتوانند به راحتی آنها را دانلود کنند، مرور کنند، به اشتراک بگذارند، بازآمیزی کنند یا به هر نحوی که میخواهند از آنها استفاده کنند. بدون تردید، گاهی اوقات این آثار بدون ذکر نام هنرمند اصلی یا اشاره به هدف اثر تکثیر خواهند شد. با این حال، ما میتوانیم ببینیم که آنها برای الهام گرفتن یا به عنوان عناصر کلاسیک در مونتاژهای معاصر بسیار مفید خواهند بود. آنها ممکن است در تختههای حال و فضای طراحی و پیشنهادات کمک کنند تا جهتگیری خلاق و زیبایی برندها یا کمپینها را تعریف کنند.
“امیدوارم خلاقان احساس اعتماد و قدرت کنند تا از این مجموعهها در پروژههای خود استفاده کنند،” میگوید مایکل. “چه از طریق آموزش و یادگیری که طراحی گرافیک تاریخی دارد که به قرن نوزدهم برمیگردد، و یا اگر آنها به دنبال الهام و منابع هستند، من به همه تشویق میکنم که با تصاویر بازی کنند و آزمایش کنند. من همیشه به این موضوع علاقهمندم که مردم چگونه از این مجموعهها در کارشان استفاده میکنند و خوشحالم که مردم با من در تماس هستند.”